Днес почти всеки се тревожи за нещо…

Когато стане въпрос за състоянието на здравето ни, често пропускаме да включим и нашето емоционално състояние. Темата не е толкова актуална. Много по-лесно е да се фокусираш върху храните, които консумираш, качеството на водата или физическите упражнения. А емоциите? Изглеждат твърде абстрактни. 

Но са важни. 

Каква е връзката между нашите собствени страхове и физическото ни здраве например?

Съществуват краткосрочни и дългосрочни ефекти върху тялото и ума, когато се тревожим. Освен това са налице и множество физиологични странични ефекти, като:

  • стомашни проблеми;
  • повишен риск от инфекция;
  • умора и проблеми с паметта;
  • учестено дишане или хипервентилация;
  • сърдечни проблеми и др.

Предполага се, че поне 20% от населението се бори с тревожност, но проблемите обикновено остават неразпознати или пренебрегнати.

Познавам симптомите от личен опит, защото имах натрупано безпокойство за години и не отчитах този факт. Поради натрупания стрес се събуждах нощем и имах усешането, че се задушавам.

Когато споделих, че имах проблеми с дишането на по-зрял колега, той ми каза нещо, което ме накара да осъзная какво се случва:

„Ти нямаш проблем с дишането, това е хипервентилация, породена от безпокойство!“

Не се бях замислял, при все, че самият аз бях консултирал хора, борещи се с тревожност. Познавах психологичните симптоми, но бях пренебрегнал физиологичните.

Нека опитаме сега да се абстрахираме за момент от модерния начин на живот, характерен за повечето от нас. Тялото ни е създадено да реагира на стресиращи обстоятелства по-скоро инцидентно.

Opt In Image
Безплатна помощ за всички български семейства...
Книга за значително подобряване на семейните отношения FREE!

Понякога семейните отношения изглеждат трудни.

"30 въпроса от семейния живот" ги прави лесни и практични.

Това е нашият скромен принос за семействата, нуждаещи се от помощ покрай кризата с COVID-19.

 

Представи си безгрижния овчар, който крачи ведро из поляните и се грижи за овцете. Ако вълк заплаши стадото, цялото му тяло се активира, за да го защити. Адреналинът нахлува в мозъка му и го подтиква към действие.   

Но… колко често се случва това?

Изключително рядко.

За съжаление, в ежедневието ние сме изложени на почти непрекъснати адреналинови стимули, особено ако живеем в близост до голям град.

Вследствие на това, развиваме хронично притеснение от светлините, хората, ситуациите, медията, автомобилите и почти всичко, което ни заобикаля.

Нека сега да споделя нещо, за което съм доволен:

През последната година симптомите ми на тревожност се понижиха драстично, дори започнах да установявам, че ми е трудно да се притесня за очевидни предизвикателства.

Проблемите с дишането ми изчезнаха напълно!

Това е коренно различно усешане, сравнено с годините на натрупания стрес.

Как го постигнах?

Поставих си за цел да намаля своите притеснения и страхове.

Започнах да работя в две направления:

  • промяна на моята перспектива за ситуациите;
  • предприех по-чести физически упражнения, особено дихателни такива.

Нека сега да преминем към някои понятия, които ще помогнат да навлезем в темата.

Страхът – това е интензивна емоционална реакция към реално съществуваща опасност.

Тревожността (безпокойство) е също интензивна емоционална реакция, само че вероятна или въображаема.

Долови ли разликата?

Паниката е негативна поведенческа реакция, породена от страх или тревожност.

Обсесията е непрекъснато, често нежелано бомбардиране от мисли, което е изключително трудно да се контролира.

Обсесивно-компулсивно разстройство е болестно състояние, при което човек се опитва да спре обсесивното мислене чрез повтарящо се поведение, като често миене на ръце, броене, чистене и др.

Opt In Image
Безплатна помощ за всички български семейства...
Книга за значително подобряване на семейните отношения FREE!

Понякога семейните отношения изглеждат трудни.

"30 въпроса от семейния живот" ги прави лесни и практични.

Това е нашият скромен принос за семействата, нуждаещи се от помощ покрай кризата с COVID-19.

 

 

Tags: