Застраховката „Живот“ – толкова необходима и досадна в същото време. Тя е също и проява на отговорност, понеже никой не иска да остави в дългове онези, които ще го наследят. Но нека да уточним, че твърде много хора пропускат основната цел на застраховката – да защити онези, които зависят от твоя доход, от частична или пълна финансова загуба, дошли вследствие на смърт или нетрудоспособност. Всъщност, застраховката „Живот“ не е средство за спестяване, инвестиране или подсигуряване на нашите старини – тя представлява вероятност за настъпване на негативно събитие или както обича да се шегува един известен финансов консултант: „Събитието, наречено смърт, е възможно да ти се случи винаги, докато си жив“.
Застраховката „Живот“ не би трябвало да бъде просто опция, а да заема важна част от нашето финансово плануване. Как, обаче, да се ориентираме в гората от стратегически маркетингови трикове от страна на застрахователните компании, които понякога ни пречат да вземем зряло финансово решение? Следващите съвети, свързани с живото-застраховането, не представляват просто купчина информация – те са лично изстрадани истини от нашето семейство, които имат за цел да ти помогнат при взимане на правилното финансово решение. Нека сега да разгледаме ширящите се митове в тази сфера.
Мит 1: Застраховка „Живот“ тип спестяване (за пенсия или в полза на дете) или инвестиране ще подсигури добро финансово бъдеще на мен и децата ми.
Истина: Застраховка „Живот“ с инвестиционен или спестовен характер далеч не е от добрите финансови продукти, които предлагат застрахователните компании.
Въпреки прекрасните чертежи и планове, които могат да ти начертаят застрахователните агенти, не инвестирай пари в подобен продукт – възвращаемостта е просто смешна. Между другото, това са най-често представяните и продавани полици, които обединяват застраховката и спестяванията в един пакет. Нека да вземем за пример продукт, който предлага една от българските компании на пазара, за застраховка със спестовен характер.
При възраст 35 г. и застрахователна сума 1000 лв. за срок 9 г. – на 3-та година ЗАСТРАХОВАНИЯТ ще получи 300 лв., на 6-тата още 300 лв. и на 9-тата – договорената застрахователна сума – 1000 лв., независимо от получените обезщетения за настъпили застрахователни събития в срока на договора. Дължимата годишна премия е 186 лв. или 15.51 лв. месечно.
Ето какво се крие зад маркетинговите трикове на подобна оферта:
1. Сумата, която ще получи бенефициента при евентуална смърт, е ЕДВА 1000 лв. 2. Въпреки че ти ще разполагаш с 30% от сумата си на всеки три години, общата сума, която ще получиш, в крайна сметка е 1000 лв.
3. Реалната сума, която ще си платил под формата на годишни вноски, възлиза на 1674 лв.
Разликата, която се получава между внесените и получените пари, е 674 лв., което прави около 75 лв. допълнителна годишна вноска само за покритие от 1000 лв!
Нека да видим още една оферта, която предлага същата компания, само че за дъгосрочна рискова застраховка „Живот“:
Мъж на 35 г., за срок на застраховката 5 г. и застрахователна сума 20 000 лв. дължи годишна премия от 72.00 лв. само за основно покритие за случай на смърт.
Как ви се струва – сериозно покритие от 20 000 лв., които ще се изплатят на бенефициента в случай на смърт и годишна вноска от едва 72 лв. годишно. Ако пък спестяваме разликата в предлаганите продукти, ние пак ще имаме сумата от 1000 лв. в края на периода. Може ли да има сравнение? В единия случай покритието е само 1000 лв. а в другия – 20 000! При сравняване на двете оферти, ще се убедим, че офертата за застраховка със спестовен характер е в пъти по-лош финансов продукт от дългосрочната застраховка „Живот“, въпреки, че е една от най-продаваните.
Това е просто един пример, но подобни маркетингови техники се използват за всяка застрахователна компания не само в България, но и по целия свят! Защо се получава така ли? Поради простата причина, че застрахователната компания не е социална организация, раздаваща помощи на нуждаещите се – тя представлява бизнес, който има разходи и който, в крайна сметка, трябва да печели! Всъщност, застраховката не е съвсем инвестиция – тя е вероятност от настъпване на негативно събитие, което следва да се третира като твой личен бюджетен разход.
Мит 2: Тъй като не разбирам нищо от застраховки, ще се обадя на застрахователната компания да изпрати агент, който ще ми обясни всичко подробно.
Истина: Ти си отговорен, преди всичко, сам да проучиш естеството на предлаганите продукти.
Какво може да имаш предвид при подобно проучване?
1. Стойността на покритието. Много финансови консултанти съветват да си вземеш покритие, възлизащо на 8 до 10 пъти твоя годишен доход. Това е оптималното покритие за теб.
2. Видът полица, подходяща за теб. По-рано споменах да стоиш далеч от полици със спестовен или инвестиционен характер. Полицата, която ще закупиш, следва да се третира като разход, а не като инвестиция. Не позволявай на никого да решава вместо теб стойността на покритието, от което се нуждаеш – да си купиш застраховка не е толкова трудно.
Мит 3: След като веднъж съм си купил застраховка, трябва да си плащам до края на периода. Това е абсолютно невярно – ти просто трябва да говориш с компанията (съветвам те да отидеш директно при някой от топ-мениджърите) и да промениш своите условия – всяка компания го прави.
Мит 4: Ако си купя застраховка от компания, за която съм чул от някого, ще се гарантира сигурността ми. За да вземеш наистина добра полица, ще трябва просто да се информираш! През 90-те някои от най-големите застрахователни компании бяха уличени в измама и никой няма гаранция, че това не може да се случи и днес. Застрахователните премии не са никак евтини и за това направи възможно най-детайлно проучване на компанията, на която искаш да станеш клиент.
Надявам се, че този материал ще донесе повече просветление в мистиката, наречена застраховки!
Внимание – настоящият материал отразява личното мнение на автора и не може да се приема като гарант при закупуване на финансови продукти. Лична отговорност на читателя е да се запознае сам с фактите.
- безлатни статии от практиката, в които споделяме от практиката по какъв начин нашите клиенти се справиха с кризата в семейните отношения;
- текущи промоции - обикновено с огромна отстъпка от редовната цена!
- регулярни безплатни съвети, които можете да свалите и приложите веднага. Намаляват семейните конфликти - гарантирано!
- новини за предстоящи наши продукти и събития;
- безплатни съвети за семейството/отглеждането на децата почти всеки ден...