Ако искаме в действителност да бъдем ефективни като родители, е важно ролята ни да се видоизмени и да промени функциите ни от инструктори към ментори!
Нашият типичен подход като родители е да се фокусираме върху отговора на въпроса „Какво?“, докато менторството се насочва към отговора на въпроса „Защо?“.
Ако например от децата се изисква да напишат вдъхновяващо съчинение, ще е необходимо да научат по какъв начин могат да използват основите на граматиката, правописа на думите и различните изражения на художествената реч.
Менторството се фокусира повече върху процеса на прилагане на наученото в практиката − не само как да се направи нещо, а защо то се оказва полезно.
Менторите предават своята мъдрост, практически способности и творчество, за да могат децата да намерят и изразят по-добре себе си; да развият свой собствен набор от способности.
Крайната цел е нашите собствени деца да се превърнат в ментори!
Вместо да играем често невдъхновяващата роля на основния взискателен играч, ние се превръщаме в пътеводител, модератор, хореограф и помощник!

Включи се във фокус-група, в която заедно ще научим...
... как да постигнем призванието на живота си, откривайки уникалния начин, по който сме устроени!
По какъв начин може да се случи менторство в по-съвременен контекст?
Един от съвременните авторитети по въпросите за лидерството в бизнес-света, Джон Максуел, твърди следното:
„Ние учим онова, което знаем, но възпроизвеждаме онова, което сме.“
Ние възпроизвеждаме онова, което сме, а не онова, което казваме, че сме.
Най-подходящият начин да се създаде подобно взаимоотношение е да заставим себе си да разберем нуждите на нашите деца и да се подготвим до такава степен, че да сме в състояние да ги посрещнем ефективно.
Когато познаваме тези нужди по-добре, ние ще се намираме в позицията да спрем повечето възникващи проблеми у дома, преди те дори да са започнали.
Кой не би откликнал, ако му се осигури подходяща атмосфера на приемане, грижа, уважение и бива третиран с достойнство?
В човешката история именно онези, които се грижат за хората, печелят правото да водят. Валидно е също и обратното − трудно е дори да си помислим, че можем да повлияем някого, ако първо не се опитваме да го разберем и не проумеем собствените му потребности.
Разбира се, има ситуации, в които се налага родителят да взема непопулярни решения, дори и те да не се харесват на детето!

Някои идеи за повече ефективност в менторския процес:
- Бъдете модел за детето, давайки му възможност да наблюдава, докато направите лична демонстрация (понякога дори няколко пъти, докато я разбере). Обяснете защо сте направили онова, което демонстрирате;
- Ангажирайте го. Дайте му кратки инструкции − в какво е ангажирано, какво се очаква от него и как трябва да се подготви.
- Помолете го да се упражнява в съответната дейност.
- Нека изпълни задачата. Отдръпнете се и само при необходимост му помагайте да я свърши. Освободете доверие към него и му дайте свободата да греши.
- Оценете заедно случилото се. Това е най-важната и най-пренебрегваната стъпка. След като задачата е свършена може да попитате: „Как се чувстваш?“; „Как можеше да направиш задачата още по-добре?“.
- Препоръчайте допълнителни книги и материали, които ще съдействат за подобряване на резултатите.
- Освободете приемане, независимо от това как той/тя се справи със задачата.

Ресурсът ще помогне да...
✔️разберете основните източници на стрес при децата;
✔️измерите стреса и да установите дали той е в повече от нормалното;
✔️ предприемете конкретни стъпки към намаляване на стреса.
Смятам, че именно в по-близкото взаимодействие се съдържа ключът към успеха у дома. Проучванията сочат, че децата си спомнят около 90% от онова, което правят и по-малко от 10% от онова, което слушат.
Менторството е свързано с преживяване – то е по-неформално и предполага изграждането на подходящи взаимоотношения.
Менторът действа като съветник, споделяйки знания и умения, основани на неговия или нейния собствен натрупан опит. Целта на това взаимодействие е да се помогне на инструктирания да достигне и дори да надмине своя ментор.
Една от основните цели на менторството е моделиране на характера.
Разбира се, това е само една от основните функции на родителите у дома. Формирането на ценности се изгражда първо в семейството – няма друг, по подходящ начин от това етичният код да се предаде чрез мама и татко.
Няма по-голям подарък, който можете да направите на децата от това да им помогнете да изградят своя характер, тъй като той винаги надживява уменията!

Включи се във фокус-група, в която заедно ще научим...
... как да постигнем призванието на живота си, откривайки уникалния начин, по който сме устроени!