Днес ще говорим за една често пренебрегвана тема: семеен бюджет!
„Не можеш да постигнеш просперитет, ако не спестяваш, не можеш да установиш солидна сигурност, ако взимаш пари назаем; не можеш да стоиш далеч от нещастието, ако харчиш повече, отколкото печелиш.“
Ейбрахам Линкълн
Често си мисля за истинските неща.
Настоящата криза ни върна към най-важното и днес все повече семейства започват да разбират, че е добре да харчат по-малко от онова, което печелят.
За нас, като че ли финансовото измерение се рее в абстрактното, без да придобива реални стойности и това е една от причините българинът днес да смята, че държавата е отговорна за снабдяването на насъщните му нужди, за неразборията в живота му и за отглеждането на собствените му деца.
За съжаление, голяма част от нашенците се подлъгват от евтините маркетингови предложения за кредити, без да разбират, че това решение може да се отрази на брака им (финансовите проблеми са причина 1 за развод).
Временното утоляване на желанието за нов IPhone или компютър се оказва по-важно от това, да си финансово независим и семейно удовлетворен, а това е тъжна констатация.
В тази несигурна атмосфера все повече се налага необходимостта семействата да имат собствен семеен бюджет и да се придържат към него.
Свързана статия: повече по темата ще намерите в статията „Умно пазаруване“ на този линк.

Процесът на бюджетиране е максимално улеснен за теб с помощта на този уникален ресурс за цялото семейство!
Изработването на семеен бюджет ще ви донесе следните предимства:
1. Ще ви даде реалистична картина за състоянието на семейните финанси;
2. Ще освободи семейството от излишно чувство за вина („Къде ми отиват парите“) и конфликти;
3. Ще даде възможност на семейството ви да мечтае и да се протяга към достигането на реалистични финансови цели;
4. Нека не забравяме, че семейният бюджет трябва да бъде свързан с дългосрочните ни цели и в крайна сметка – с нашата мисия.

Три средства за извършване на бюджетиране:
1. В книга чрез попълване на балансов лист – най-разпространеният начин е просто да използвате тетрадка или тефтер, в които да описвате приходите и разходите, да изчислявате баланса и да планирате. Препоръчваме този „бабешки“ начин, ако правите бюджет за първи път, липсват ви навици за планиране или просто нямате компютър.
2. Използване на софтуер или прости Excell-таблици (Numbers за Mac-потребителите) – компютрите предлагат прекрасни средства, чрез които можете да описвате своите разходи, да знаете какво се намира във всяка от банковите ви сметки (а също и в кеш) и ви описват статистика за харченето, показват ви кога сте на червено и предлагат процентно преразпределение на категориите разходи.
3. Онлайн бюджетиране – това е също много удобен (макар и малко по-рисков) вариант за бюджетиране, при който вашият софтуер се намира он-лайн и е директно свързан с банковите ви сметки и извършването на транзакции.
Как да започнем?
Следващите няколко съвета ще ви помогнат да си създадете реалистичен семеен бюджет:
Стъпка 1: Осъзнайте ползите от семейния бюджет
Осъзнаването на ползите е свързано с отговора на въпроса „Защо?“
Докато управлявате парите си (дори и да сте го правили за години), усвоете навика да спирате за момент и да си задавате въпроса „Защо правим семеен бюджет?”, прочитайки периодично посочените ползи:
Полза 1: “Получаваме реалистична картина за състоянието на нашите финанси”;
Полза 2: “Намаляваме честотата и интензивността на конфликтите, свързани с пари”;
Полза 3: “Придобиваме възможност да мечтаем и да се протягаме към достигането на реалистични финансови цели”.
Стъпка 2: Вземете решение да работите екипно
Идеята за изработване на семеен бюджет не е да се вземе един голям общ буркан (кутия) и всеки да си взема колкото и когато пари му потрябват.
Предполага се едно семейство да има общи цели, мечти и желания. За постигането им се обединяват ресурси и усилия от двете страни.
Представете си, че една компания има за цел производство на обувки. Ще оцелее ли фирмата на пазара, ако всеки от служителите, включително мениджърите и лидерите й, започнат да произвеждат каквото им харесва? Примерът е малко груб за сравнение със семейството, но много показателен. Чудесно е всеки от партньорите да има своите мечти и желания, но заедно с женитбата възниква и необходимостта от повече взаимна отчетност и отговорност.
А сега е време да предприемете нещо важно. Използвайте Семейния формуляр за финансово посвещение от стр. 9, за да изясните всички финансови неясноти веднъж завинаги. Добавете или задраскайте нови предложения, ако е необходимо. Нека това да се окаже стъпката към финансово единство за вас!
Стъпка 3: Опишете навиците си на харчене и започнете да спестявате
Разбира се, това ще изисква посвещението и на двамата партньори: препоръчвам участието и на двамата партньори в семейното планиране и бюджетиране.
Ако твоят партньор не желае да участва, започни с отчетност пред самия себе си за парите, които са в твоя собствен контрол.
Описване на навиците на харчене
За период от поне един месец опишете всички разходи, които правите, като включите също и тегленето от банкомати и спестявания.
След това, в тетрадка или тефтер започнете да описвате разходите си, като ги разделите на категории.
Всеки ден започвайте на нова страница със съответната дата, като описвате две основни неща – изхарчените средства и това, за което са били изразходвани.
Пример:
Дата:
Храна:–––––––- 15 лв.
Наем: –––––––- 200 лв.
Транспорт: ––––– 20 лв.
Развлечения: –––––- 28 лв.
Разбира се, това са едва няколко от категориите, които можете да опишете. Описвайте колкото се може повече категории разходи, но не прекалявайте прекалено с диференцирането.
В края на седмицата сборувайте разходите и създайте „Седмичен отчет на разходите“, в който запишете вашето харчене:
Пример:
Седмица……
Спестявания: –––––––– 20 лв.
Храна: –––––––––––- 120 лв.
Хранене навън: ––––––– 50 лв.
Облекло: –––––––––– 100 лв.
Транспорт: ––––––––– 50 лв.
Наем: –––––––––––200 лв.
Телефон: –––––––––– 18 лв.
Други: ––––––––––– 30 лв.
Общо за седмица…. …………….. 588 лв.
Крайната цел ще бъде описването на разходите в „Месечния отчет на разходите“.
По този начин ще получите една реалистична картина на финансовото ви състояние.
Спестяване
Финансовите експерти съветват да имате кешов резерв за поне 6 месечен период, в който да можете да покриете настоящите си разходи плюс още 5-6% за покриване на инфлацията.
Ако тази стъпка ви изглежда непосилна, започнете да спестявате първо разходите за една седмица, после за месец и т.н.
Всеки път, когато депозирате известна сума в спестявания (препоръчвам около 5%), вие вече не живеете на ръба и се чувствате все по-добре.
Свързан материал: Най-добрата система за спестяване на пари

Важно: Гледайте обученията ни в „Зоната на растежа“ на този линк!

Стъпка 4: Направете реалистично оценяване на семейния бюджет
Следващата таблица ще ви донесе приблизителна представа за препоръчителните процентни съотношения между постъпленията и разходите, които правите.
Сравнете вашия месечен отчет на разходите, изразен в проценти с таблицата по-долу. Ако сте далеч от нея, не се отчайвайте – опитайте се да приспособите вашия бюджет съобразно нуждите и потребностите си.
Както забелязвате, първите две категории представляват спестявания и благотворителни. Когато спестяваме, ние създаваме паричен резерв за инциденти и условия за бъдещи инвестиции. Даването е също изключително важно, тъй като ни напомня за факта, че винаги има хора, които са по-нуждаещи се от нас!

Стъпка 5: Поставете си финансови цели
След като сте оценили до каква степен се доближавате до процентното съотношение на препоръчителните (според финансовите експерти) разходи от приходите, време е за плануване!
Необходимо е всеки партньор да обмисли поотделно три краткосрочни и дългосрочни финансови цели, след което да ги сподели с другия (По материали на Life Innovations, Inc.)
Краткосрочните финансови цели планирате да постигнете в рамките на следващите шест месеца или една година.
Дългосрочните финансови цели могат да обхващат период от една до пет години. Не забравяйте, целите ви трябва да бъдат реалистични, ясни и конкретни.
За дискусия с партньора:
- Споделете един с друг направените списъци.
- Кое е общото между тях?
- Кое е различното?
- Решете заедно като двойка какви ще са общите ви цели.
- Говорете за това как всеки ще допринесе за тяхното постигане.
- От време навреме преглеждайте целите, за да ги проследявате.

Процесът на бюджетиране е максимално улеснен за теб с помощта на този уникален ресурс за цялото семейство!
Полезна статия!
Нашето семейство е с бюджет от самото си начало.
Обединили сме разходите, за да ги следим по-лесно, а и не са ни нужни толкова детайли:
1. спестяване и инвестиции
2. благотворителност
3. жилище – сметки, ремонти
4. храна
5. транспорт
6. други – забавления, дрехи, други, медицински
7. кредити
8. годишни разходи – данъци, застраховки
Не съм съгласна, че застраховките трябва да ги има само при по-висок доход. Една застраховка на имущество е ниска като цена, но при евентуална беда – наводнение от съседите, ще се изплати многократно.
Застраховката Живот също е по-важна за хората с по-ниски доходи, защото при тях всички разходи ще им се отразят по-съществено.
Каското за колата е просто задължително за начина на шофиране в София!
Поне за мен планирането на разходи за застраховки е по-лесно, отколкото да заделям пари всеки месец за евентуални ремонти – жилище, кола, човек 🙂
/ПП: Не съм застрахователен агент!/