спокоен-детски-сън

Последни проучвания са установили, че децата, които имат постоянни проблеми със съня, по-късно при растежа си са изложени на по-голям риск от депресия, страхова невроза и от злоупотреба с алкохол и наркотици.

Откритията допълнили предишните проучвания относно проблемите в съня, водещи до агресивно поведение, проблеми с ученето и паметта, затлъстяване и др.

Проучване от 2010 г. на 392 момчета и момичета (Journal of Psychiatric Research) открива, че тези, които имали проблеми със съня на 12-14 годишна възраст, имат повече от два пъти самоубийствени мисли на 15-17 години, отколкото младежите без проблеми в съня на по-млада възраст.
При запитване на други 386 участника (Alcoholism: Clinical and Experimental Research), майките им казват, че при преумора на децата между 3 и 8 годишна възраст степента за злоупотреба с алкохол на 18-20 години се увеличава 2,8 пъти. Други изследвания на 1037 деца разкриват, че 46% от тези, които имали трудности в съня на 9 години, когато станат на 21 или 26 години, имат страхови неврози. За сравнение – децата без проблеми в съня имали едва 33% разстройства.

Проучванията са в своите начални етапи и не са достатъчно обхватни.

Учените се надяват, че със засягането на тези проблеми в детството ще могат да повлияят превантивно на по-късни болестни състояния, даже и на унаследени такива.

Много родители могат да стимулират здравия сън чрез поставяне на регулярно време за лягане; четене или душ преди сън; премахване на всякакви стимуланти точно преди съня – телевизор, компютър, светлини; насочване на мислите на децата към хубавите неща от деня. Лекарите не препоръчват медикаменти за преспиване на децата.

Децата в предучилищна възраст имат нужда от 11-13 часа сън, а в училищна -10-11 часа.

Страховата невроза и депресията са сред най-честите психични болестни състояния. Според проучване от 2005 г. (Archives of General Psychiatry), средната възраст за появата им е 11 год. Появата им в млада възраст сочи към по-голяма вероятност да се появят отново.

Най-вероятно проблемите в съня водят до промени в мозъка, които кореспондират с психични болестни състояния по-късно, според учените, наред с преживявания от детството или наследствени фактори.

Възрастта около 9-13 год. е ключова за справяне с лошия сън (докато мозъка е по-„отзивчив“ ). След пубертета сънят се променя значително под натиска на късно лягане, ставане рано за училище, академични постижения и др. За тийнейджърите здравословният сън е 9-10 часа.

Снимка: Иво Орешков

Направи следващата стъпка…

… при справяне със семейните предизвикателства!

Кликни тук, за да получиш нашия [Аспирин за семейни проблеми]

Opt In Image
Запиши се за бюлетина "Семейни новини"!
Стани абонат на блога ни и ще получиш достъп до:
  • безлатни статии от практиката, в които споделяме от практиката по какъв начин нашите клиенти се справиха с кризата в семейните отношения;
  • текущи промоции - обикновено с огромна отстъпка от редовната цена!
  • регулярни безплатни съвети, които можете да свалите и приложите веднага. Намаляват семейните конфликти - гарантирано!
  • новини за предстоящи наши продукти и събития;
  • безплатни съвети за семейството/отглеждането на децата почти всеки ден...

*Ние събираме, съхраняваме и обработваме Вашата лична информация според тази Политика за поверителност.