Screen Shot 2015-08-30 at 23.06.11

Дебат в TV7 с министър Меглена Дамянова:

 

Интервю за INews:

На състояла се кръгла маса в Народното събрание законопроектът на Министерство на образованието, с който се въвежда задължителна предучилищна подготовка за 4-годишни деца, беше категорично отхвърлен от редица родителски организации.

Сред основните им аргументи беше това, че се нарушават основни и фундаментални права на родителите. Чуха се обаче и гласове против ранното обхващане на децата от образователната система, които се аргументираха с особеностите на детското развитие.
Дали детската градина вреди или подпомага развитието на детето – разговаряме със Стоян Георгиев, психолог и семеен терапевт.

На първо място той подчертава, че би искал да избегне генерализиране от типа „детската градина е вредна“, тъй като хората и децата включително са сложни същества и формирането им като личности е под влияние на различни фактори. Основният сред тях е обаче семейството.

„Семейната среда е най-естествената за децата – това включва не само родителите, а и разширеното семейство. До скоро за тази истина дори не си задавахме въпроси, а сега трябва да пишем декларации, за да убеждаваме хората, че това е така“, казва Стоян Георгиев, който е против задължението за предучилищна подготовка в толкова ранна възраст.

Той цитира и проучвания в световен мащаб, които показват, че посещаването в институция не е най-доброто за децата, тъй като влияе предимно на тяхното емоционално развитие.
„Тези проучвания показват, че има значителна разлика в поведението. От една страна в академичното състояние на децата почти няма разлика, но в емоционално отношение се вижда, че повечето деца, посещавали детска градина, имат едно по-агресивно поведение и нещо повече – емоционалната реакция на майката вече не е толкова силна, колкото ако е била преди“, обяснява Стоян Георгиев.

Самият той признава, че има много от децата, които посещават детска градина се развиват много добре, но според терапевтът развитието не е нещо, с което можем да се измери благосъстоянието на всички деца. Много от тях попадат в една среда, която е по-скоро враждебна, понякога дори има и риск за здравето и емоционалното им състояние, ситуации, които да предизвикат агресия в по-късен етап, предупреждава Стоян Георгиев.
Той обяснява, че все повече учени в областта на психическото здраве се съгласяват, че формирането на личността е сложен процес и критично за него са именно 3-та или 4-та година.

„На 5-6 години детето все още продължавана да се установява като личност, около 9-та година вече може да се каже, че са заложени около 70-89% от поведенческите му реакции в бъдеще. На 13 години детето вече е оформено като мироглед“, посочва Георгиев и се противопоставя на абсолютно различната философия, която налага министерството на образованието с обхващането от най-ранна възраст на децата в държавна система.

В тази посока е и мнението му, че дори и задължителната предучилищна подготовка от 5 години не е положителна, а нивото на подготовка на децата нищо не пречи да се установява със стандартизиран тест, който да се провежда преди постъпване в първи клас. Според Георгиев този тест не би бил травмиращ детската психика.

От друга страна обаче стои въпросът и със стреса при едно дете, което не е посещавало детска градина и попадне на седем годинки в училище. Според Стоян Георгиев този преход не е и не може да бъде сериозна травма, най-малкото защото дете, израснало в една загрижена и грижовна семейна среда е с достатъчно здраво емоционално развитие.

В днешно време повечето родители са принудени да оставят децата си в детска градина – най-вече поради обективни фактори. Проблем по думите на Стоян Георгиев е това, че законово се прекратява всякаква възможност на родителите да изберат друго, включително и това, тези които имат тази възможност, да отгледат детето си вкъщи.
„Семейната среда е по-ефективна и добра. А и все пак трябва да се остави правото на преценка на родителя, който има водещото право при вземането на решение за благото на детето“, подчертава Стоян Георгиев.

По отношение на аргумента социализация на децата, аргумент на експерти от МОНМ за въвеждане на ранна и задължителна предучилищна подготовка, Георгиев изтъква, че социализацията е термин, с който сериозно се злоупотребява. „Това не означава единствено и само детска градина или училище. Връстниците са важен елемент от социализацията, но не и единствен. „Връстниците те научават да се бориш, да се конкурираш. Но когато правиш само това, както е в една детска градина? Когато непрекъснато трябва да правиш само това – това не е адекватно развитие, това е само част от процеса на социализация“, обяснява терапевтът.

Според Стоян Георгиев за една пълноценна социализация е изключително важно да участват различни личности и то включени в разнородни дейности – от връстниците, до по-големите каки и батковци, но също така и по-малките деца, чрез отношението към които се изграждат чувства като грижа и отговорност, милосърдие. Естествено в процеса на социализация участва разширения кръг на семейството, приятели и дори ментори – по-възрастен човек, близък, който напътства и запознава детето с нова за него област. Целият този процес на социализация се контролира от родителите, които са загрижени, а и носят отговорност за детето си, доколкото в държавните институции родителите нямат почти никаква възможност за избор, инициатива и участие.

Освен това детската градина и училището не мога да предложат това разнообразие от участници в процеса на израстване и формиране на детето. Нещо, което личи, че се прави опит да се преодолее от някои родители – чрез родителските кооперативи, които набират сила в последните години. Стоян Георгиев признава, че харесва този формат, защото дава възможност на избор на родителите, както и дава разнообразие и по-широк спектър за развитие.

Според Стоян Георгиев една от основните причини за нарастващата агресия сред младите е не толкова срива в образователната система от последното десетилетие, а по-скоро упадъкът на българското семейство. Затова и не може с образователни средства да се преодолеят психологически проблеми, натрупани от детството. Децата не са обекти, които се развиват извън семейството си.

„Каквото и да правиш с образователни средства, дори и да използваш най-добрите методи,
ти се занимаваш със симптома, но не и с проблема. Основният проблем е сривът в семейството“, посочва Стоян Георгиев и обяснява, че България, за разлика от много западни страни, все още има шанс да съхрани най-важното за едно общество и за едно бъдещо поколение – семейството и добрият пример за това, че семейството и любовта все още има значение.

Изказване по време на кръглата маса в Народното събрание по повод новия закон за образованието:

Във  VTV с Ваня Манолова по повод „Закона за детето“:

В сутрешния блок на БНТ:

Opt In Image
Запиши се за бюлетина "Семейни новини"!
Стани абонат на блога ни и ще получиш достъп до:
  • безлатни статии от практиката, в които споделяме от практиката по какъв начин нашите клиенти се справиха с кризата в семейните отношения;
  • текущи промоции - обикновено с огромна отстъпка от редовната цена!
  • регулярни безплатни съвети, които можете да свалите и приложите веднага. Намаляват семейните конфликти - гарантирано!
  • новини за предстоящи наши продукти и събития;
  • безплатни съвети за семейството/отглеждането на децата почти всеки ден...

*Ние събираме, съхраняваме и обработваме Вашата лична информация според тази Политика за поверителност.

 

Tags: ,