предучилищната възраст

Бихме могли да опишем промените, които ще съпътстват този период като драматични, но в същото време умерени.

Преход от бебешка към детска фаза
По-голямата част от бебешките мазнини ще се стопят, стомахчето няма да бъде повече издадено, а ръчичките ще изглеждат по-слаби и дори кокалести. Това, обаче, не означава, че детето е слабо и измършавяло, а е просто фаза от развитието. И още нещо – плоското стъпало, характерно за проходилчетата, вече би трябвало да е приело форма на свод (дъга).

Ръст
Детето ще прибавя към ръста си около 6,5 – 7,5 см. Сега е времето да окачите детски метър на стената и да измервате регулярно (най-добре на около шест месеца) ръста на детето – интересно, полезно и забавно е.

Тегло
Общото тегло на детето ще се увеличава с 2-2,5 кг. всяка година.

Движения
Между 3 и 5 години детето ще извършва сравнително гладки движения – ще ходи, скача и бяга много добре. Освен това, ще харесва да ходи на пръстите на краката си и да стои на един крак. На четиригодишна възраст ще може също да се изкачва по стълби без помощ – разбира се, винаги има изключения. Сега е също и времето да купиш детско колело, да го насърчаваш да се катери и да се люлее на люлки.

Ако трябва с едно изречение да характеризираме този така важен период от развитието на детето, вероятно това ще бъде “прозорец на възможност”. Бебешкият начин на мислене ще започне да избледнява в спомените ти и сега ти ще имаш шанса да положиш основите на ценностите и мирогледа на детето, които ще го съпътстват през останалата част от живота му.

Детската градина не може и никога няма да замени твоята важна роля като родител – промеждутъкът между третата и петата година представлява един уникален и критичен период, през който ти ще трябва да формираш следното:

– отношението към света и цялостния мироглед на детето;

– моралните устои на детето. Повечето специалисти по детско развитие се съгласяват, че моралните ценности на личността са вече почти установени, когато детето е на пет години.

– интелектуалната му ориентация;

Развитието на интелекта и речта ще ти дадат възможност да комуникираш с него в много по-голяма степен истини за света около него. Детето ще бъде все още много любопитно за всичко, което го заобикаля и още по-добре екипирано да усвоява по-пълноценно информацията. То ще слуша с огромен интерес всичко, което му разказваш и ще бъде загрижено за твоето мнение.

– развитието на речта, установяване на четивни навици и пълноценно усвояване на майчиния език.

Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

Сънят в предучилищната възраст

Обикновено, три и четиригодишните деца прекарват около 12 часа в сън. Обичайната обедна дрямка, най-вероятно, ще бъде все още рутинна част от ежедневието на детето, но е напълно възможно скоро да отмине. Не забравяй, че не трябва да водиш преговори с детето по отношение на времето за лягане – придържай се към ранното лягане вечер, понеже се нуждаеш от време, което да прекарваш с жена си/съпруга си, или което да отделяш за себе си.

Това може да наложи придържането към по-стриктна организация на времето в семейството.

Старай се да създадеш позитивни асоциации към времето за лягане в ума на детето. Чети му приказки и истории или му пускай касети с продължение, за да изпълниш детето с очакване.

Общувай с детето. Отговаряй на изпълнените със “защота” въпроси. Отдели време да споделяш своите собствени ценности и вярвания – времето за лягане е идеалната възможност за това.

Състрадавай на детето, ако се страхува от тъмното или от нещо друго. Детските страхове са много често срещани, особено ако момчетата и момичетата прекарват прекалено много време пред телевизора. Ако твоят син или дъщеря се страхува от нещо, попитай го, какво точно има предвид, за да идентифицираш причината, която поражда страха. Може би някое ужасно същество от филм, който е гледало или сцена от реалния свят, на която е станало свидетел. За детето това може да бъде много сериозен момент и то се нуждае от подкрепата ти. Никога не оставяй детето да гледа телевизия без надзор и то особено през късните часове.

Когато се налага да оставиш детето на грижите на някой друг

Ако си майка и се налага да оставиш детето си на грижите на някой друг, преди всичко, помисли за следното:

Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

Кои са причините, които те подтикват към подобно решение? Отсъствието на майката от дома може да породи дефицити у децата, особено ако става за по-голямата част от деня. Дали това е липса на финанси или е просто желание за поддържане на определен стил на живот? Дали върху теб са били поставени прекалено големи очаквания от родителите ти да преследваш желаната кариера на всяка цена?

Ако все пак си принудена да започнеш работа, следващите няколко съвета ще ти помогнат да се ориентираш по-добре, за да осигуриш добра грижа за своето дете:

1. Постарай се да откриеш домашна атмосфера по-скоро с едно или две деца, отколкото с голяма група, като детската градина. Няма начин децата да получат индивидуално внимание и грижа в подобна атмосфера. Най-добрият вариант е някой да идва лично у вас и да осигури пълноценна грижа.

2. Направи проучване за потенциална гледачка. Проведи интервю и поискай препоръки от агенцията. Наеми единствено гледачка с доказани качества, позитивно отношение и опит.

3. Адаптирай своята лична програма по такъв начин, че да прекарваш максимално време с детето. Най-добрият вариант е да започнеш работа или бизнес от своя собствен дом или поне на половин работен ден.

Как да изберем подходяща детска градина?

1. Убеди се, че убежденията на учителите в детската градина се доближават максимално до твоите.

2. Имат ли учителите необходимия опит и квалификация, за да се справят с очакваната от тях задача? Толерантни ли са към различните деца или към онези, които все още имат проблем с ходенето до тоалетна?

3. Колко деца ще бъдат въвлечени в обучението? За предпочитане са малките групи.

4. В какво състояние се намира сградата? Доколко сигурни са съораженията? Как биха реагирали учителите при аварии и бедствия?

5. В какво състояние се намира материалната база?

6. Какво се прави, когато има боледуващи деца? Има ли деца в градината, които са настинали?

7. Разпитай какъв е подходът при дисциплинаране на децата – авторитарен, либерален? Възможно ли е с детето ти да бъде злоупотребявано физически и/или емоционално?

8. Усещаш ли атмосфера на загриженост към децата? Ако това отсъства, може би е добре да потърсиш грижа някъде другаде.

Повече за социализацията през периода
След третатата година твоето дете ще започне да проявява интерес към играта заедно с други деца (за разлика от предишната година, когато децата също играят, само че с гръб едно към друго). Едва сега идеята за даването може да бъде разбрана, осъзната и персонифицирана, но въпреки това, ще е необходимо твоето наглеждане и водителство.

Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

Съвети, които можеш да изпробваш при създаването на приятелства

1. Насърчавай съвместните проекти. Когато децата са събрани заедно , можеш да им дадеш обща задача, като например, да подредят пъзел или да направят модел от конструктор. Взаимодействието с другите деца не само ще бъде желано през тази фаза, но също и ще доставя на детето ти огромно удоволствие.

2. Пази детето си от развиването на диктаторски манталитет (или го пази от онези деца, които имат такъв). Това е често срещана проява от страна на четиригодишните деца, които искат всички да се подчиняват на прищявките и желанията им. Ако твоето дете се вживява в ролята на диктатор, отдели време, за да му обясниш, че не е център на Вселената. Също така, го поощрявай и хвали, когато се държи добре с останалите.

3. Наблюдавай по какъв начин се развиват взаимоотношенията. Ако детето ти е поканено на рожден ден от приятелче и двамата решат да направят нещо, което ти не одобряваш, поговори с детето за проблема, а също и дали то може да повлияе на другото дете по позитивен начин. Ако не забележиш никаква промяна (и дори, ако наблюдаваш видимо негативно влияние върху собственото ти дете), прекрати взаимоотношението. Като родител ти би трябвало да наблюдаваш взаимоотношенията на детето си и при необходимост да се намесваш в тяхното развитие.

Твоето момче или момиче ще започне да провява все по-голям интерес към връстниците и дори да се поддава на натиск и съперничество с тях. Необходимо е да бъдеш бдителен за това, по какъв начин се развиват взаимоотношенията на детето ти с неговите връстници, понеже то може да се поддаде на натиска да се доказва и да върши неща, които са извън границите на допустимото (като катерене по дървета, скачане от високо и др.).

Инструктирай го  не само какво може и какво не може да прави, но също и защо.

Мястото на играта
Едва ли съществува друг период от детското развитие, през който децата ще се наслаждават до такава степен на рисуването. Тъй като те ще използват много повече мускулни групи и ще са развили умението да използват пръстите си почти изкусно, драскането с моливи, пастели, боички или тебешири ще им доставя огромно удоволствие. Те вече няма да хващат четката или молива с юмрук, а между палеца и останалите пръсти. Най-вероятно твоето дете ще обича да чертае и рисува следното:

– прости геометрични форми;
– човечета;
– по-обикновени рисунки на природни пейзажи;
– портрети (собствени или на мама и татко);

Децата на тази възраст също така обичат да боравят с пластелин или да рисуват с водни боички и поради това е необходимо да им създадеш необходимата среда – покрий пода с вестници или им осигури място на двора (ако живееш в къща).

Любими на много деца са също и пъзелите, конструкторите от типа на “Легло”, а също и играчки с много бутони, светлини, мелодии и плюшени играчки.

Няколко съвета
– Играй, рисувай и се забавлявай заедно с детето;

– Показвай неподправен интерес към проекта, който детето извършва в момента;

– Не му викай и не му натяквай, когато избере “грешното” място за рисуване, като стената, например. Просто му обясни къде се намира правилното място за рисуване;

– Не му провеждай “курсове” по рисуване и не го критикувай. По-скоро кажи нещо от сорта на: “Това кой е? Къде живее?” и т.н.

Бъди бдителен!
През този период децата имат изправящата косите тенденция да бягат от родителите си, привлечени от нещо интересно (понякога дори от колите по улицата). Бъди внимателен, понеже твоята разсеяност може да им струва нараняване или дори живота. Развий чувство за “непрекъснат поглед” и дръж под око детето си, когато е в парка, около улицата, басейн или сред тълпата. Бъди готов да реагираш и да го хванеш, ако извърши  внезапно движение.

“Защо?” Този любим въпрос
Не се изненадвай, ако през този етап от развитието си бомбардиран от въпроса “защо?” на ежедневна основа. Имай предвид, че това не е непременно опит да ти се окаже натиск или контрол от страна на детето – то иска да опознае още по-добре света, в който живее и да разбере защо и как работят нещата. Не е изключено твоето съкровище да разглоби CD-уредбата или компютъра. Ако това се случи, не го наказвай в никакъв случай, понеже е проява на любопитство и можеш да пресечеш интереса му към нещата и предметите.

Морално изграждане
Сега е моментът да започнеш да споделяш своята ценностна система с детето, понеже то е вече способно да осъзнава причината за твоите правила и да осъзнава тяхното значение.

Използвай неговата готовност да се учи винаги, когато ти е възможно.

Една от най-важните ти задачи ще бъде да обучиш детето да различава правилното от грешното, а също и истината от фантазията. Въображението е една от най-бушуващите стихии в главата на детето, така че, необходимо е да му помогнеш да си създаде граници в съзнанието за разликата между реалното и измисленото. Ако детето ти каже, че е срещнало “Човека паяк” да се разхожда наоколо и всичко, което иска да направи, е да привлече твоето внимание, обясни му, че подобни неща не съществуват. Можеш също и да му разкажеш приказката за лъжливото овчарче и да обясниш, че лъженето за извършването на нещо неправилно е далеч по-неприемливо, отколкото самото действие.

Какво да правим, ако детето лъже?
– Първото действие трябва да се третира с много разбиране, инструкция и обяснение, а не с наказание.

– Ако лъженето продължи, можеш да осигуриш и последствия, понеже, ако не адресираш лъжата, това може да се превърне в лош навик, който да съпътства детето през целия му живот.

– Никога не казвай “бели лъжи” пред детето (и най-добре никога не ги използвай) като, например: “Кажи, че ме няма, ако някой се обажда“.

Най-очевидната промяна в поведението на момчето или момичето през тези години ще бъде неговото желание да имитира твоите действия и да се учи от теб. Детето ще изявява огромно желание да ти помага в почти всяка дейност, която извършваш.

Тези характеристики не са просто нещо досадно и отегчително – те представляват възможност за вашето семейство да помогне на детето да усвоява и да участва в ежедневните дейности. Всъщност, това е първата стъпка към развиването на желание за помагане на хората, а в този процес то ще се нуждае от твоята подкрепа, насърчение и одобрение.

Освен това, детето ще започне да имитира не само доброто поведение, но и лошото:
– виковете и крясъците (ако такива се срещат в семейството ви);
– обидите и конфликтите (ако имате семейни проблеми);
– неприличните думи, които използват съседските деца, например.

Именно затова е необходимо да анализираш и коригираш своя начин на живот в семейството; думите и отношенията, както и приятелчетата наоколо. Не се учудвай откъде са дошли лошите думи и странния тон на гласа, ако вие като родители не общувате с взаимен респект и уважение.

Имай предвид, че детето извършва уникално огледално повторение на твоите собствени навици, както и на взаимоотношенията в къщи. Това, което то вижда в къщи, ще се изобрази в съзнанието му и неговия собствен възлед към живота.

Храненето в предучилищната възраст

Едно от предизвикателствата, с които ще се сблъскаш през този етап от развитието (най-вече през третата година) ще бъдат резките промени в желанието на детето да се храни. В определен момент то може да те изуми със способността си да поглъща огромни количества храна, а в друг – да не яде почти нищо. Твоята задача ще се състои в следното:

1. Не насилвай детето да се храни и не му натяквай, ако не яде достатъчно. Просто се старай да осигуряваш необходимото разнообразие на масата (никой не обича боб и леща всеки ден) и след това дай възможност на детето само да прецени какво ще яде и в какво количество. Ако то откаже да се храни, просто прибери храната в хладилника и я запази за следващото хранене и се постарай да не му даваш нищо в промеждутъка. Не се поддавай на изкушението да приготвяш нещо “специално за детето” всеки път и не позволявай да се привърже към два-три вида храни. Просто отстоявай границите си, без да насилваш детето.

2. Обучавай детето в добри маниери и етикет по време на хранене. 
Не му позволявай да гледа телевизия като в същото време се храни. Използвайте времето на масата за разговори и изграждане на взаимоотношенията в семейството. Също така, постарай се да не позволяваш на детето да прави нещо друго, докато се храни, изисквай да бъде концентрирано.

  • Гласът на детето трябва да бъде в рамките на нормалния разговор.
  • Не толерирай мрънкането и глезенето.
  • Дъвченето на храната да става със затворени уста, а не като кадър от филма “Челюсти”.
  • Нека детето да се научи да използва салфетка.
  • Добре е да се изчакат всички членове на семейството да седнат пред масата и тогава да започне храненето.
  • Желателно е също, ако детето става преди останалите от масата или отива до тоалетната, да помоли за извинение.

3. Ако желаеш, можеш да изчисляваш приблизително калориите, които малкото момче или момиче усвояват ежедневно. На едно петнайсет килограмово дете ще са му необходими около 1400 калории дневно, усвоени на три хранения и две малки закуски, като между 25 и 30% от тези калории трябва да бъдат в мазнини.

4. Количеството мляко, което детето е необходимо да усвоява, трябва да бъде максимум половин литър.

5. Старай се да предлагаш пресни продукти и дори сурови плодове и зеленчуци. Избягвай замразени храни или полуфабрикати.

6. Пази детето от т. нар. “Junk foods” – Макар и широко рекламирани, зрънчовците, снаксовете, чипсовете, бисквитките и шоколадите са вредни за здравето на детето – съдържат консерванти, много сол или захар, развалят зъбите и предразполагат към напълняване. Децата могат да се научат да дъвчат тези продукти почти през цялото време –  щом веднъж си взел решение да се храните здравословно, просто устоявай своите граници. От друга страна, не се превръщай във фанатик – няма да навреди на детето, ако си хапне нещо сладко на рождения ден на приятелчето си.

Детски фантазии

Невъзможно е да остане незабелязана тенденцията на децата от тази възрастова група да “си играят” на нещо, вживявайки се в определена роля. Педагозите наричат това поведение “ролеви игри”, които ще се проявяват у дома, в квартала или в детската градина.

Децата ще си играят на шофьори, майки, лекари и темподобни; ще се обличат в дрехи, открити в дълбините на гардероба.

Всъщност, детските фантазии представляват един здравословен и необходим период от развитието, от който можеш да се възползваш, за да насърчиш формирането на ценностната им система.

Насърчаването на ролевите игри и детските фантазии може да доведе до следното:

– развитие на умения за плануване;
– създаване на възможности за решаване на проблеми;
– развитие на въображението;
– умения за работа в екип.

Негативните страни на ролевите игри включват следното:

– негативни герои;

Подобни герои ни заливат от екрана на ежедневна основа, така че, бъди внимателен. Вампирът Дракула, например, определено не е добър пример за подражание.

– негативно поведение;

Ако установиш, че у детето започва да се развива агресия и поведение на отхвърляне към другите, може би е станало свидетел на негативни сцени по телевизията, Интернет или електронните игри.

– негативни емоции;

Ако установиш, че твоето дете се чувства наранено емоционално, тъжно и необщително, възможно е то да си е създало песимистичен възглед за света, поради ситуации в семейството, улицата или детската градина. Направи всичко, което е по-силите ти, за да повлияеш на средата, в която то се намира.

– негативно развитие.

Някои деца могат да развият почти неврозно пристрастяване към вживяването в роли. Те искат да бъдат непрекъснато Барби или Човека-паяк. Тук ще е необходима твоята намеса. Необходимо е, също така, да вземеш незабавно мерки, ако разбереш, че детето ти е започнало да проявява ранен интерес към секса (с чиито послания е бомбардирано на ежедневна основа.)

Сексуалното обучение през предучилищната възраст

Макар и твърде чувствителен, въпросът за информирането на децата по отношение на гениталиите не може да бъде подминат. Как да реагираме, когато установим, че детето проявява интензивен интерес към тези части от тялото?

След втората година децата започват да разбират, че докосването на гениталиите е свързано с приятно усещане – това ще предизвика много от тях често да докосват тази област с ръка или да проявят любопитство към гениталиите на други деца. На тази възраст е още твърде рано да се говори за мастурбация – това е по-скоро проява на детско любопитство, свързано с откриването на собствените части на тялото или любопитство, появило се в резултат от жаргонните думи и изрази, заливащи ги от екрана, рекламите по улиците (и за съжаление, използвани дори и в семейството).

Как да реагираме, когато установим, че детето проявява интензивен интерес към тези части от тялото?

Не са паникьосвай! Запази хладнокръвие и помогни на детето да разбере, че по отношение на тези части ти ще бъдеш основният източник на информация, а не децата от квартала, съседите или вестникарската будка. Обясни му, че тези части от тялото са си негови и освен мама, татко и лекаря, никой друг не може да ги вижда или докосва, а ако някой се опита да ги пипа, нека да протестира шумно, да се отдръпне (или защити) и да те информира, колкото се може по-скоро. Детето трябва да знае със сигурност, че ти няма да му се караш, ако се случи нещо подобно, понеже е възможно да го завладее чувство на срам.

Бъди прям! Назовавай гениталиите с истинските им имена – пенис и вагина (не с жаргоннитетакива) и обяснявай за какво са предназначени. Не бързай със сексуалното обучение и не прекалявай с детайлите – подробностите за правенето на бебета ще трябва да бъдат запазени поне за шест-годишна възраст. Давай му постепенно информация, като се стремиш да не го претовариш с факти. Ако детето поиска по-подробна информация, обясни му, че това ще се случи на правилното време.

Предупреди го! Много деца на тази възраст проявяват любопитство (особено в днешната, изпълнена със сексуални извращения култура) към срамните части и на други деца от същия или противоположния пол. Предупреди детето си, че не е правилно да докосва тялото на другите и се погрижи да осигуриш необходимите последствия, ако това се случи.

Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

Самостоятелното ходене до тоалетна

Някъде в началото на третата година твоето дете вече би трябвало да има изградени регулярни навици, свързани с ходенето до тоалетна.

Все пак, не поставяй свръхочаквания към него като смяташ, че вече не трябва да подмокря леглото – поне 10 процента от децата на пет години все още имат проблем с това. Тези свръхочаквания могат да се изразяват в натякване, наказания или каране и викане и са напълно недопустими. Детето не трябва да бъде наранявано и унизявано, то само знае, че е сбъркало и няма нужда да му се натяква, че е провал. Това има обратен ефект, а за самочувствието на малкото създание може да бъде с много трайни последствия. Преди всичко, е необходимо e да се въоръжиш с търпение и в краен случай – с повече памперси.

Ако подмокрянето на леглото възникне, след като детето вече е съумявало да се контролира, заведи го на изследване за инфекция на пикочния мехур. В някои случаи, това действие може и да бъде чисто емоционално – някои деца умишлено се “напишкват”, за да привличат внимание. Бъди сигурен, че поддържаш емоционалния резервоар на детето пълен и му отделяш достатъчно време.

Какви навици е необходимо да бъдат изградени у дете на тази възраст?

1. Умения за обличане и събличане на дрехите. Старай се да обличаш малкия човек така, че да не му се налага да проявява свръхусилия, когато му се наложи да ходи до тоалетната. Ако имаш момченце, обувай му панталонки с копчета, а не с цип, тъй като това може да му окаже лоша услуга като му притисне пениса.

2. Умения за използване на тоалетна хартия. Не си мисли, че децата знаят какво да правят от самосебе си. Инструктирай момиченцата да се забърсват отпред-назад, за да се предотврати опасността от влагалищни инфекции чрез навлизането на бактерии от дебелото черво във влагалището. Също така, инструктирай момченцата да уринират изправени.

3. Навици за измиване на ръцете със сапун (мокрите кърпички са удобен вариант, но не особено полезен за кожата) след ходене до тоалетна.

4. Умения за използване на тоалетната на обществени места. Инструктирай децата да влизат в правилната тоалетна (мъжка или женска), като следят къде се намира правилния знак за това, а също и използването на тоалетната хартия, казанчето и сушоара. Също така, следи внимателно и за измиването на ръцете.

Усвояване на майчиния език и развитие на речта в периода на предучилищната възраст

Развитие на речта
На тригодишна възраст твоето дете би трябвало да е усвоило около 500-1000 думи от майчиния си език. Ще умее също и да свързва във фрази и изречения около 5-6 думи.

Детето ще разбира далеч повече от онова, което може да произнася. Речниковият запас не само че ще се увеличи – той ще се умножи и през следващите две години ще наброява около 25000 думи.

Вашето съкровище ще започне да използва личните местоимения.

Не се учудвай, ако станеш свидетел на изобилие от грешки в изговора на думите. Можеш да поощриш правилното говорене, като го корегираш при неправилно произнесена дума. Все пак, не прекалявай с корекциите. Старай се да използваш прости и ясни фрази, без да го объркваш.

Заекването
Това е един често срещан проблем на тази възраст, но не бързай да се свързваш с логопед, преди да си установил причините, тъй като около 8% от децата в детската градина заекват от време на време и особено, когато са уморени, развълнувани, или притеснени. 

Имай предвид следното:

Възможно е във въображението на детето да се натрупват твърде много думи и на него да му е трудно да произнесе правилната.

Не се притеснявай, ако от време на време се случи детето да заеква за период от около един месец. Това все още е нещо много често срещано.

Не демонстрирай своето нетърпение, ако детето се опитва да се изкаже и не успее. Това може и да влоши нещата. Не откривай думите вместо него и не завършвай мислите му.

Най-вероятно заекването ще изчезне от самосебе си, ако и ти самият не се вживяваш прекалено.

Свържи се с логопед, ако откриеш следните признаци: прекалено живописни гримаси, докато се опитва да каже правилната дума; неразбираемо боботене и сковаващо притеснение; нервност и напрегнатост.

Как да стимулираме развитието на речта?

Чети му!
В съвременната култура, медията атакува децата по всевъзможни начини и за родителя четенето се оказва голямо предизвикателство. Използвай всяка възможност да му четеш книжки с картинки и произнасяй думите, които стоят зад тях. Все пак, не се превръщай в маниак – натискът, който твърде много родители оказват върху децата за ранни академични постижения, често има обратен ефект. На тази възраст четенето би трябвало да бъде, преди всичко, за заздравяване на връзките между родителите и децата, както и за предпазването им от негативното влияние на телевизията и Интернет.

Слушай!
Ако не съумееш да се научиш да изслушваш детето си, твърде е възможно и твоето дете да не иска да те изслуша, когато порасне. Задавай му въпроси и демонстрирай неподправен интерес за всичко, което ти говори. Това е най-добрият начин, по който можеш да затвърждаваш самочувствието на малкото съкровище и да му помогнеш да се почувства пълноценно и издигнато.

Провеждай диалог!
Умението да провеждаш дискусия, а не да бъдеш просто моралист, е също нещо много важно. Научи се да се сдържаш понякога, когато ти се иска единствено да поучаваш детето – това е чудесно, но по-важното е да постигнеш ефект.

Отговаряй на въпроси!
Ако изглеждаш заинтересован, когато общуваш с детето си и ако живо му обясняваш всичко, което го вълнува и през което преминава, почти е сигурно, че ще спечелиш неговото възхищение.

Давай му време – количествено и качествено!
Някои смятат, че най-важното нещо е да дават качествено (макар и малко) време на децата си. Това е абсолютно погрешно! Децата се нуждаят от теб преди всичко останало – играчките, парите, приятелите, дори бабите и дядовците. Гаранцията за ефективност при отглеждането на децата се изразява в смесването на количественото и качественото време.

Снимка: Иво Орешков

Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

Вижте също статията ми „Деца в училищна възраст“

 

Tags: