Тъй като вторите шест месеца от живота представляват едно бурно физическо, интелектуално и социално развитие, нарастващото любопитство от страна на детето не е свързано само с интензивен интерес към предметите и играчките, а също и с любопитство към реакциите на другите хора.

Докато периодът на първите шест месеца е бил изпълнен с “викове за помощ”, вторите шест месеца са етап на тест и проверка.

Детето вече започва да експериментира с едно просто изречение на ум:

“Какво ще се случи, ако аз…”

Ето и някои подсъзнателни мисловни процеси, шарещи из ума на детето през този етап от развитието:

„Как ще реагират мама и тате (или братчето, или сестричето), ако започна да плача още по-силно?“

„Какво ли ще се случи, ако пусна на земята тази симпатична ваза?“

„Ако няколко пъти дръпна завесите, дали най-накрая мама ще се откаже и аз ще си ги дърпам колкото си искам?“

„Сигурно тате ще дойде веднага при мен, ако ме види да ям боклуци и ще можем да си играем.“

„Мама ми забрани да си играя с плюшената играчка, обаче, ако закрещя до спукване, най-накрая ще я имам.“

Макар и без думи, твоето малко съкровище ще започне да формулира всички тези въпроси подсъзнателно.

Разбирането за наличието на тези процеси е един от ключовете за осъществяване на пълноценно водене на детето. Моментното отлагане на нещо, което то е поискало в атмосферата на усмивки, прегръдки и закачки, ще го научи, че то не е непременно център на света.

По-скоро, детето ще разбере, че ти се намираш на кормилото на кораба, но заедно с това, си достатъчно любящ и загрижен.

Колкото и да се опитваме да бъдем добри родители, пред нас винаги ще се изправят предизвикателствата на рисковете от нараняване.

Примитивният начин на мислене на едно проходилче може да покани бедствието на гости право в твоя дом, ако не развиеш чувство за бдителност.

Създаването на стопроцентова застраховка от наранявания е практически невъзможна – родителят трябва да свърши домашната си работа, като развие непрестанно съзнание за местоположението на своето дете.

Взехте ли си "30 въпроса от родителството"? . 

Това е вашата уникална възможност да почерпите от опита ми при пряка работа с деца и семейства за последните 15 години!

В книгата ще откриеш най-често срещаните проблеми в детското поведение със съвсем практични и работещи решения!

>> Разгледай книгата оттук!

 

Постарай се да имаш предвид следните фактори, увеличаващи възможността за нараняване от страна на проходилчето:

  • разсеяност – свикни с факта, че не можеш да си позволиш да бъдеш разсеян. Ако имаш този проблем, прояви максимално усилие да държиш ума си под контрол, за да можеш дори в момент, когато разговаряш с някого, да знаеш къде се намира и детето в същото време.
  • изтощение – умората може да се окаже твой враг и затова се научи да не отпускаш тялото, ума и емоциите си, когато детето си играе наоколо. Бъди внимателен/на, особено в следобедните часове, когато тялото ти е отпаднало, спи ти се, а търпението ти е вече на границата.
  • работа по различни проекти – това може да отвлече твоето внимание до такава степен, че да забравиш за съществуването на детето. Остави работата и проектите за правилното време.
  • търсене по телефона – внезапното позвъняване на телефона не означава, че трябва да се втурнеш веднага към него. Това не означава също, че непременно трябва да го вдигнеш – ти имаш своите приоритети, а приоритет 1 е сигурността на твоето дете!

Нека границите да бъдат ясни…

Вторите шест месеца от развитието дават шанс на родителя да помогне на детето, дори и отрано да разбере смисъла на думичката «не» (разбира се, използване на подходящото време).

Чрез нея проходилчето осъзнава, че мама и татко разбират повече неща от него, а също и че са загрижени за сигурността му.

Добре е любопитството и интересът на детето да бъдат насърчавани и да му се усигури, колкото се може, по-голям достъп до пространство и предмети, но все пак, има и известни граници, за чието съществуване то трябва да бъде уведомено.

Едно проходилче не може да знае от самосебе си кое става за пипане и кое не, ако няма някой наоколо, който да му даде тази информация.

Как да установяваме граници с децата между 6 и 12 месеца?

1. Научи се да комуникираш ясно. Кажи ясно «не» на детето, когато се докопа до завесите и започне да ги дърпа. Не му викай – запази силата на гласа за моменти на сериозна опасност. Ако му викаш за всяко провинение, детето ще свикне с тона на гласа ти и няма да различава невинните действия от реалната опасност. Използвай силата на гласа само за моменти, застрашаващи безопасността на детето.

2. Запомни, че на тази възраст е твърде рано да се твърди, че детето поставя под съмнение родителския авторитет и се опитва да те «изпита». В почти всички случаи двигателят на неразумното поведение по време на този етап от развитието е не бунта, а любопитството! Най – добрата мярка, която можеш да приложиш, е да се възползваш от неговото любопитство като се опиташ да отвлечеш вниманието на детето с нещо друго.

3. Разбери начина на мислене на едно проходилче. В неговия ум се намира един непрекъснато повтарящ се въпрос: «Какво ще стане, ако…?». Когато малкият Чочко реши да изследва закона за гравитацията като дърпа покривката, можеш да направиш две неща:

– Да кажеш нещо от сорта на: «Това не се пипа» и …

– Да отдалечиш детето от изкушаващата го покривка.

Как ще постъпиш, ако Чочко отново се запъти към нея?

Просто повтори същото.

Продължи с процедурата колкото пъти е необходимо, а в краен случай, изолирай за известно време Чочко на кревата.

4. Бъди по-упорит от детето. Ако проходилчето отново и отново се протяга към котлона, без дори да се опитва да те разбере, незабавно го отмести и извикай силно „не“.

5. Никога не наказвай детето в гняв. Ако усетиш себе си на ръба на нервна криза, по-добре е да излезеш и да си поемеш дълбоко въздух, отколкото да действаш в гняв, понеже това може да нарани емоциите на детето. Целта на твоята реакция е насочена към промяна на поведението на детето, а не към емоционалното му нараняване.

6. Бъди авторитетен. Твоето твърдо, но изпълнено с много любов поведение ще формира у детето съзнание за това, че ти си на кормилото на кораба. Дори и на тази крехка възраст, трябва да бъде ясно, че мама и татко са авторитети в дома и следва да бъдат уважавани.

Взехте ли си "30 въпроса от родителството"? . 

Това е вашата уникална възможност да почерпите от опита ми при пряка работа с деца и семейства за последните 15 години!

В книгата ще откриеш най-често срещаните проблеми в детското поведение със съвсем практични и работещи решения!

>> Разгледай книгата оттук!

 

Вижте също статията ми „Възпитание на детето“

 

Tags: