Днес искам да обърна внимание на един често пренебрегван фактор… родителската преумора.

Повечето родители са всеотдайни и се стремят да направят най-доброто за децата си, особено през ранните периоди от тяхното развитие.

В същото време са склонни да пренебрегнат дори и минималната си нужда от почивка и възстановяване.

Двама изследователи – Прокасини и Кифабер предлагат пет етапа на родителската преумора, през които могат да преминат и най-осъзнатите родители.

Колкото по-рано разпознаш етапа, в който се намираш, толкова по-лесно ще бъде да изработиш стратегия и да се свържеш с децата си отново.

Фазите са следните:

  • Рутинно изпълнение на задачите;
  • Чести съмнения в родителските способности, умора, пресушаване;
  • Преход – хронична умора, гняв, осъдително отношение, обвинение;
  • Отдръпване;
  • Апатия и пълно дистанциране.

Последната фаза може да доведе до депресивни състояния.

Е, звучи ли ти познато?

Ако си се оказал в обувките на семейните, най-вероятно си се сблъскал със синдрома на прегарянето, особено при наличието на поне едно малко дете вкъщи.

Психическа и физическа умора…

Главоболие…

Раздразнителност…

Усещането, че даваш непрекъснато…

Нежелание за вършене на ежедневните отговорности…

… това са само една част от белезите, че се движиш на ръба на своите сили.

Резултатът?

Ето го:

( ВАЖНО: Ако искаш да намериш работещи решения при най-често срещаните проблеми в детското поведение, не пропускай „30 въпроса от родителството“Кликни тук за достъп до книгата!)

Позволи ми днес да споделя с теб 10 склонности на родителя и 10 практични решения, които биха ни помогнали да се справям с прегарянето вкъщи (доколкото това е възможно):

Склонност 1: Свръхпосвещение

Вършим прекалено много неща без да се грижим достатъчно за себе си.

Всъщност пълноценната грижа започва първо от нас самите!

Склонност 2: Отдаване на по-висок приоритет на маловажни неща и предизвикаване на стрес от неизпълнението им

Една жена може да започне да се притеснява повече от необходимото за перфектно изчистения дом, прането, съдовете и т.н.

Мъжете пък могат да се вживеят в ролята на “снабдителите в дома” до степен, в която престават да се мяркат наоколо.

Няма да съжаляваш, ако изведеш общуването с най-близките на преден план – ще се почувстваш значително по-добре.

Склонност 3: Поставяне на твърде високи очаквания към партньора, децата и домакинската работа

Вършенето на много неща наведнъж може да ни накара да се усещаме, сякаш животът ни “засипва” като водопад.

Позволи си да бъдеш неперфектен – животът в семейство включва и известна доза безредие 🙂

Освен това си постави за цел да вършиш задачите си една по една  ефективността е по-висока.

( ВАЖНО: Ако искаш да намериш работещи решения при най-често срещаните проблеми в детското поведение, не пропускай „30 въпроса от родителството“Кликни тук за достъп до книгата!)

Склонност 4: Използване на гнева като оръжие

Прочети повече затова как родителят може да се справи с гнева... 

Негативизмът прахосва енергията ни, особено ако е насочен към най-любимите ни хора.

Когато си ядосан, комуникирай това с партньора си, но без да го нападаш и да бъдеш обвинителен – научи се да изразяваш чувствата си с респект и приемане към личността на другия!

Склонност 5: Пренебрегване на взаимоотношенията

Стреми се да изграждаш взаимоотношения с позитивни хора извън периметъра на твоето семейство.

Така няма да стоварваш цялото очакване за адекватно общуване върху партньора ти.

Самотността е ужасно и опасно преживяване.

Ти не си сам/сама – има много други човешки същества, които се нуждаят от твоето насърчение и подкрепа.

Когато ти решиш да бъдеш извор на подкрепа, удовлетворението ти рязко ще нарастне!

Склонност 6: Липса на романтични срещи с партньора

Ако се окажеш в тази група, вземи календара и планирай любовна среща поне веднъж в месеца с твоя партньор.

Предизвикай го/я също да отделяте поне по 15 минути всеки ден, по време на които да говорите само за вас двамата.

Разбира се, личната ми препоръка е да прекарваш колкото се може повече време с любимия човек.

Склонност 7: Липса на разнообразие

Помисли за различни дейности, които са били забравени в шкафа на заетостта.

Можеш да започнеш бизнес от къщи или да се включиш като доброволец в мотивираща те кауза.

Аз преоткрих пеенето и планината.

Намери дейности, които те зареждат!

Склонност 8: Липса на граници към приятелите

Научи се да отказваш дори и на най-близките си приятели, ако усетиш, че времето с тях те отдалечава от твоето семейство!

Говори точно това, което имаш предвид.

Истинските приятели ще приемат тази твоя “особеност” и ще те подкрепят!

Склонност 9: Пропускане на насладата от малките неща.

Концентрирайте се върху малките неща, които могат да ви зарадват – правете заедно хербарий, отделете време за семейни игри, пуснете хвърчило.

Вероятно тези мигове ще оставят най-голям отпечатък в живота ви;

Склонност 10 – забравяне на чувството за хумор.

Да си дойдем на думата – време е за повече забавление, ако разбира се искаш да преживееш това:

Opt In Image
Възпитано дете до неделя
Използвай три, директно използвани в практиката въпросници, които ще ти помогнат да изготвиш ясна стратегия за възпитание!

Днес можеш да вземеш безплатно тези въпросници, които използвам в кабинета си докато консултирам семейства, за да намалиш предизвикателното поведение при децата.

 

Вижте също статията Ползите от смеха в брака…

 

Tags: ,