“Учи езици!” – много пъти сме слушали така известната мантра от родители, роднини и приятели. Но на колко от нас тази фраза е въздействала депресиращо? Колко сме учили английски език и така и не сме го научили?! Ще разгледаме накратко два подхода при изучаването на чужд език, които биха могли да дадат отговор на тези въпроси.
“Учи, за да говориш”
Нека да вземем за пример обучението по английски език. Научаването на нова лексика, граматични правила и т.н. с цел проговаряне често ни води до моменти, в които все се чувстваме недостатъчни, за да започнем да говорим. Може да ходим на курсове по английски, да взимаме частни уроци, но трудността при използването на езика често не само, че не намалява, а напротив понякога се увеличава!
Традиционния академичен подход при изучаване на чужд език в повечето случаи не дава желания резултат!
В течение на времето неусетно се променя представата ни за езика. Той започва да изглежда като купища правила, които трябва да се запомнят, думи, които да се наизустят и т.н. И така, неусетно мотивацията ни за научаването на английски естествено намалява.
Основният проблем с академичния подход при изучаването на английски език се корени в концепцията “учи, за да говориш”. На пръв поглед звучи логично, но основният факт, който се изпуска е простата истина, че езикът е средство за комуникация. Ако не комуникираш на него, ти не можеш да го оцениш и следователно мотивацията ти да напреднеш в овладяването му естествено намалява.
“Говори, за да се научиш”
Стимулът за научаването на английски език идва с практикуването му, а не обратно. “Но как мога да говоря ако не знам?” Независимо от количеството на знания, ако говоренето на английски език започне в самото начало на обучението, то тогава научаването на лексика и граматика си идва на мястото. Естествената трудност и незнание при произнасянето на думи и фрази съзнателно мотивира говорещия да разбере, да научи и да попълни съответните пропуски. Колкото и на пръв поглед да изглежда противоречиво, в езиковото обучение говоренето е преди ученето, а не обратно! Започнеш ли в самото начало да използваш езика, правилните приоритети са поставени и шансовете за неговото научаване определено нарастват!
_________________
По материали на Мастър България, www.masterbulgaria.com.