Едно от най-често срещаните неразбирания по отношение на развитието на децата е разбирането за формирането на тяхната личност.
Ето защо, родителите могат да станат обект на неоснователни критики, хвърляне на обвинения и дори презрително отношение.
Последствията от подобен обществен маниер, са чувството на вина, ниското самочувствие и дори появата на депресия, съпътстващи родителите.
Те си задават отново и отново тези важни въпроси:
- „Добър родител ли съм?“,
- „Справям ли се както трябва?“…
- … или поставят заключения от сорта на:
- „Аз съм просто един провал!“
Ще бъдем крайно нечестни с фактите, ако отречем, че криза в родителството съществува по принцип, но не бива да забравяме хилядите загрижени майки и бащи, които плащат огромна цена за благоуспяването на техните семейства.
Най-често срещаната заблуда е, че едно дете действа по определен начин единствено, защото така са го отгледали родителите му.
Нека не забравяме, че една личност е резултат и сложна синергия от взаимодействието на различни формиращи влияния, като темперамент, семейна среда, обкръжение и социални влияния, интелект и мн. други.
Ще си позволя да опиша някои от личностните особености, за да убедя читателя, че децата са много по-сложни създания, отколкото сме си представяли, а поведението им не може да бъде винаги стандартно и предвидимо.
Ще ти помогна да се докоснеш до ДНК-то на взаимоотношенията!
Темперамент
Класическият модел на темпераментите обособява човешкото поведение в четири категории – сангвиник, холерик, меланхолик и флегматик, като тези категории преливат една в друга с един доминантен темперамент.
Всяко дете има свой неповторим и уникален дар/тип поведение, които го отличават от останалите.
За целите на настоящата статия съм избрал и модела DISC на темпераментите, разработен от компанията Carlson Learning, предназначена да помогне на другите да разбират по-добре себе си и останалите.
Два от типовете темпераменти са ориентирани към хората, а други два – към задачите.
динамичен
– отворен към другите;
– ориентиран към задачите;
– властен и контролиращ;
– обича да поема предизвикателства;
– харесва промените;
– съревновава се с другите, много е активен и често предизвиква властите.
вдъхновяващ
– отворен към другите;
– харесва забавленията;
– обича да помага;
– говори повече, отколкото е необходимо;
– често е сред хората;
– популярен е сред другите;
– много е позитивен.
улегнал
– Резервиран;
– Ориентиран към хората;
– Стреми се да разрешава конфликтите с мир;
– Любезен и мил;
– Сдържа своите емоции;
– Много е търпелив.
Ще ти помогна да се докоснеш до ДНК-то на взаимоотношенията!
Модалност
Модалността представлява начинът, по който личността възприема най-ефективно информацията.
Съществуват следните видове модалност:
Визуална модалност – учи се най-добре, когато гледа, обича четенето; да си записва и предпочита тихата среда;
Аудио-модалност – учи най-добре, когато говори с някого и слуша. Не обича писането, отегчава се от безредието, често задава въпроси;
Тактилна модалност – учи най-добре, когато докосва и прави неща;
Кинестетична модалност – учи се най-добре, когато се намира в състояние на движение.
Предпочитания в околната среда
Според проучване на д-р Рира и Кенет Дън съществуват 21 фактора в околната среда, които са свързани с ученето, които са също свързани с конкретни особености на отделните индивиди.
Основните фактори са светлина, звук и дизайн на стаята.
Многостранна интелигентност
Концепцията за наличие на един вид интелигентност (най-често логическата) е вече твърде остаряла, макар и все още характерна за съвременната ни образователна система.
Концепцията за многостранната интелигентност е развита от д-р Хауърд Гарднър, който твърди, че съществуват поне седем вида интелект.
Ето и някои от тях:
Възрастови особености
Пол
Наследственост
Човешката природа
Да си го кажем направо – нашата естествена склонност не е да вършим добро, а точно обратното…
Ще ти помогна да се докоснеш до ДНК-то на взаимоотношенията!
1 коментар