Дислексията е тема, за която малко хора всъщност имат истински познания.
Хората имат своите идеи за това какво представлява, но по-голямата част от техните концепции се различават драстично от фактите. Това може да доведе до неправилна преценка и отношение към хората с дислексия.
Друго, което често се пренебрегва, е големият процент, който обхваща от населението. 20% от учениците и 15-20% от населението имат езикови увреждания, като 70-80%от тях са с дислексия (Dyslexia Center of Utah, Statistics).
Дефиниция
Някои речници определят дислексията като увреждане, което не е правилен начин, по който да се нарече. Най-точната дефиниция е следната:
„Състояние, засягащо мозъка, което причинява затруднения при четенето и правописа, например, но не засяга интелигентността“ (Oxford Advanced Learner’s Dictionary).
Дислексията няма нищо общо с интелекта!
„Въпреки, че се смята, че тя е резултат от неврологична разлика, тя не е интелектуално увреждане” (Dyslexia Center of Utah, Dyslexia Identification).
За съжаление, голяма част от хората допускат точно това до ума си: ако хората имат проблеми с четенето и ученето като цяло, означава, че имат бавен мозък; не се опитват достатъчно, или правят други подобни заключения…
Друго нещо, с което свързват дислексията, е липсата на развито мислене.
„Най-досадно е, когато хората свързват дислексията с мисловно увреждане. Дислексията ти дава способността да видиш цялата картина, да се отдръпнеш от нея и да помислиш. Тъй като четенето е трудно (за човек с дислексия), то те принуждава да разчиташ повече на мисленето, и когато излезеш навън в света, мисленето е много по-ценно от четенето” (Overcoming Dyslexia 249-250).
Дислексията е проблем на дезориентация – липса на фокус и последователност.
Не е увреждане – просто различен начин на получаване и разбиране на информацията.
Различен начин, по който мозъкът работи.
Симптоми
Мисловното увреждане е недефинирано – то е общ термин, представляващ вид заболяване, или е от така наречените „инфекции,“ които се различават много от различните видове симптоми и причини, до различните видове лечения в зависимост от конкретната инфекция.
Дислексията, обаче, е научно изследвана и нейните причини, произходи, симптоми/лечения, са конкретно дефинирани (Overcoming Dyslexia 237-238).
Има различни симптоми, по които се разпознава дислексията – всъщност, всичко свързано с дезориентацията.
„Всички симптоми на дислексията са симптоми на дезориентация. Самата дислексия не може да бъде разпозната със сигурност, но дезориентацията може” (The Gift of Dyslexia 122).
Симптомите могат да бъдат различни – от разместване на букви и цифри, до затруднения с посоките.
Хората с дислексия имат проблеми с това да придават смисъл на писането си, защото за тях е трудно да подреждат думите.
Символи и изображения се появяват обърнати и разбъркани.
Те също се борят със запомнянето на неща, произнасянето на определени звуци, а някои дори имат нестабилен баланс.
Както виждате – има много различни признаци и симптоми. Те могат да се различават при всеки, но всички се връщат към основния корен – дезориентацията.
„Основните сетива, които се изкривяват, са зрението, слухът, равновесието, движението и времето” (The Gift of Dyslexia 122).
Помогни на децата да преодолеят тревожността с помощта на този ресурс!
Причини
Има много теории и предложения за това какво причинява дислексията. Повечето хора го обясняват с генетиката, защото често се среща между семейства и роднини.
Въпреки че това е вярно, човек всъщност не може да се роди с дислексия. Може да е наследил генетичен „код”, който му дава по-голям шанс за развитието ѝ (The Gift of Dyslexia 71).
Много зависи от първите неща, които влизат в съзнанието на бебето след раждането, и начина, по който влизат. Понеже неговият ум все още не е развит и не е обучен да прави разлика между определени понятия, вероятно е да настъпи объркване.
Ако объркването дойде от самото начало, когато бебето едва започва да възприема всичко, и продължава до по-късно, когато детето е в своя изследователен и любопитен период – има шанс това объркване да се развие в по-висок етап от дезориентация, водеща до дислексия (The Gift of Dyslexia 72).
Дислексията възниква в ранна възраст и се разраства, докато детето расте – като примера по-горе.
Някои хора могат да бъдат диагностицирани с нея в по-напреднала възраст, но вероятно са я имали през цялото време.
Друга причина, поради която е възможно да се появи в по-късна възраст, е заради мозъчно сътресение.
Има ли лек за дислексията?
Големият въпрос е – има ли лек?
Първо, не можем да го наречем „лек,“ защото дислексията не е болест или заболяване. Така че, не – не може бъде излекувана. Тя не е нещо, от което човек може да се отърве. Или да надрастне.
Но определено може да се научи как да се отнася и да живее с нея, дори и да я използва като предимство.
Тайната за преодоляването на недостатъците от дислексията е човек да поеме контрол над нея – не обратното.
Трябва да се запознае с уникалния начин, по който работи неговият ум. Което означава да научи уменията, в които среща затруднение, и да открие нови начини, по които да ги разбере и овладее.
Пътят е труден и дълъг, но ако човек има волята и желанието, може дори да намери предимства от дислекцията.
Дислексията не е нещо, което трябва да пречи на постигането на успехи. Ако успее да се овладее, това дори може да е причината за самите постижения!
Когато хората не са добри в нещо, те се опитват да го компенсират с нещата, в които са талантливи. Фокусират се върху тях и тяхната упоритост и вяра никога не остават напразни.
Известни личности с дислексия
Има много забележителни личности, за които вероятно не си знаел, че са с дислексия, и техните примери са доказателство, че нищо не спира хората с дислексия от това да станат успешни.
Ето един списък с примери:
Актьори като Орландо Блум, Кийра Найтли и Том Холанд (както и някои от моите любими актьори) е установено, че имат дислексия. Те са чудесни примери, защото въпреки, че са имали затруднения с четенето, това не ги е спряло да търсят други начини да преуспеят и дори да станат известни.
Филмови продуценти като Уолт Дисни и Стивън Спилбърг също са включени в списъка на хората с езикови „увреждания“.
Всъщност, много художници, писатели и хора с други видове творчески професии, са се борили с дислексия. Като известния писател на всички времена Ханс Кристиан Андерсен или Джейми Оливър (известен готвач).
Но това не е всичко – дори велики лидери като Уинстън Чърчил и Джордж Вашингтон са израстнали с дислексия.
Или, сега наистина ще ви изненадам… някои от най-великите учени като Леонардо да Винчи и Алберт Айнщайн!
“В своето въображение аз съм свободен да рисувам като художник. Въображението е по-важно от знанието. Знанието ограничава. Въображението обхваща целия свят.”
Алберт Айнщайн
Има много други примери, но мисля, вече изяснихме достатъчно ясно, че дислексията не е нещо, което ви връща назад в развитието.
Много по-разпространена е отколкото повечето хора мислят, че е, и това е така, защото дислексиците са намерили такива начини да го преодолеят, че на хората не би им хрумнало за истинските борби зад техните постижения.
Предимства
Тези истории са уникални примери, които могат да вдъхновят борещите се с дислексия, особено тези, които вярват до някаква степен на лъжите, които са чували за себе си. Те трябва да решат да се борят за стойността си и да превърнат неспособностите си в предимства.
Всъщност дислексиците имат доста отличителни способности: те имат огромно въображение, любопитство и проницателност. Обръщат внимание на малките неща и използват всичките си сетива повече от типичното. Те мислят предимно в картини и са способни да усещат въображението си като реалност (The Gift of Dyslexia).
Което ни води до заключението, че вероятно се отличават с изключително креативни характери. Това са само няколко от многобройните качества, които дислексиците притежават.
Важно: Гледайте обученията ни за родители в „Зоната на растежа“ на този линк!
Справянето с дислексията
Посочените дотук истории и примери не означават, че да имаш дислексия е лесно. Не всеки има привилегията на специалното отношение, от което се нуждае. Понякога образователните системи и липсата на подкрепа могат да доведат до неблагоприятни резултати.
Много е важно за детето да получи правилната форма на образование от самото начало. Неговият начин на мислене и учене е различен от този на другите.
Дислексиците учат предимно чрез картини и материални неща.
Най-важният фактор обаче е търпението на родителите – те играят най-голямата роля в растежа на детето. Трябва да имат желанието и готовността да помагат на детето си и да го подкрепят с търпение и вяра.
По темата >> Как да участваме ефективно в образованието на децата си?
Има специални лечения и обучения за дислексици.
Една от най-големите грешки, които можете да допуснете, е да принудите детето ви да се старае повече и да очаквате, че с достатъчно усилия, то ще се развие като останалите. Нека се сравнява изключително със своя личен напредък. Това ще му донесе много повече удовлетворение.
Някои хора смятат, че дислексията е резултат от лошо възпитание или от мързел и недостатъчно старание – огромна лъжа, която не трябва да се допуска в съзнанието ни.
Първата стъпка, след като някой бъде диагностициран с дислексия, е намирането на правилната програма. Има тестове, които помагат да се определи нивото на дислексия и правилно лечение за детето. След това трябва да откриете съвместима програма за образование.
Правилното отношение
С примери като дислексията, изключително важно е хората, които се борят с това, да не загубят самочувствието си, което за жалост е много вероятно да се случи. В съвременния свят, почти всички имаме тенденцията да сравняваме и съдим не само себе си, но и останалите. Нека сме внимателни в това отношение.
Има много други проблеми като дислексията, и по-големи, разбира се, но приемащото отношение към подобно поведение е чудесен пример за това как трябва да обичаме хората и да сме търпеливи към тях.
Aко познаваш някой с дислексия, съветвам те да направиш всичко по силите си да му помогнеш да се чувства ценен и да му помогнеш да разбере, че неговото състояние не го прави неспособен, а напротив… прави го специален!
Цитирани творби
- Dyslexia Center of Utah https://dyslexiacenterofutah.org
– – – . Statistics https://dyslexiacenterofutah.org/Statistics
– – – . Dyslexia Indentification https://dyslexiacenterofutah.org/DyslexiaIdentification
2. “Dyslexia,” Oxford Advanced Learner’s Dictionaries https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/dyslexia?q=dyslexia
3. Davis, Ronald D., and Braun, Eldon M. “The Gift of Dyslexia”. Ability Workshop Press. Burlingame, Calif, 1994.
4. Shaywitz, Sally, M.D., and Shaywitz, Jonathan, M.D. “Overcoming Dyslexia”2nd, 2020 Ed. Vintage Books, a Division of Penguin Random House LLC. New York, 2003.