В началото на моята практика като терапевт, често се изправях лице в лице с реалните разочарования от страна на хора в различни ситуации и произтичащия от тях логичен въпрос:

Да се доверя ли отново?

Бях свидетел как хора, взели решение да дадат втори шанс на своите половинки, се оказаха предадени отново.

Други, които на пръв вид изглеждаха неблагонадеждни, се промениха пред очите ми и се оказаха достойни за доверие, придържайки се към добрите си решения месец след месец и година след година.

Ето моите заключения за хората и даването на втори шанс:

А. Промяната се извършва трудно и повечето хора следват обичайните си тенденции;

Б. Промяната е напълно възможна и немалко хора успяват да преживеят трайна промяна, превръщайки се в достойни за доверие отново.

Изглежда противоречиво и объркващо, нали?

Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

Немалка част от нас скачаме прекалено бързо в лодката със същите хора, улавяме греблата и продължаваме напред, самозаблуждавайки се, че нещата този път ще се окажат различни.

Всички сме чували израза: “Всичко ще бъде наред. Довери ми се.”

Дали?

Невролозите ни казват, че нашата нервна система е устроена по такъв начин, че да скенира непрестанно околната среда, хората, обстоятелствата и да ни провокира с въпроса:

“Сигурно ли е?”

В зависимост от своите личностни характеристики, хората реагират различно, но от последвалия отговор на горния въпрос, ще се определят и следващите стъпки, които те ще предприемат.

Лепилото за тези трудни ситуации е доверието. Ще се налага да го заслужаваме отново, отново и отново при взаимодействието ни с другите.

Когато се доверяваме, ние се придвижваме напред в едно взаимоотношение, при вземане на финансово решение или сключване на сделка.

Често обаче, ние скачаме в лодката прекалено бързо, без да се запитаме можем ли наистина да продължим напред и още по-важно, без да си отговорим на въпроса…

”Кои са ключовите съставки, които биха ни помогнали да преценим дали да се доверим на някого, който преди това е злоупотребил с нашето доверие?”

Ще разберем за това в днешната статия, базирана на „Анатомията на доверието“, разбработена от д-р Хенри Клауд.

Нека започнем с първото условие:

Условие да се довериш отново #1: Разбиране

Ако човекът отсреща се опитва да те убеди колко много е прав, без да вниква в твоите преживявания и чувства, червената лампа на недоверието започва да свети.

За да се довериш отново, ще бъде необходимо да се усетиш чут. Реално чут и да останеш с усещането, че отсрещният разбира в коя област те е наранил и как точно те е разочаровал. Това ще изисква много повече от слушане – сериозно вникване в създалата се ситуация и причините, довели до нея.

Въпроси, които ще ти помогнат:

  • Комуникирах ли уважително разочарованията си с другата страна?
  • Слуша ли ме тя или той?
  • Чува ли ме наистина?
  • Разбира ли добре нуждите ми в конкретната ситуация?
  • Наясно ли е с конкретните ми разочарования спрямо него или нея?
  • Чувствам ли се в крайна сметка чут и разбран?
Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

Условие да се довериш отново #2: Подкрепа

Дори и да се чувстваш разбран, ако ти липсва усещането, че другият е на твоя страна, иска да те подкрепи и ти желае най-доброто, все още ще ти бъде трудно да се придвижиш напред.

Ако в отношенията си усещаш скрита програма, неискреност, недостатъчно споделяне или резерви, ще ти бъде трудно да се довериш отново.

Въпроси, които ще ти помогнат:

  • Искрена ли е с теб другата страна;
  • Споделила ли е с теб своите трудности?
  • Оставаш ли с усещане за скрита цел или програма зад думите?
  • Усещаш ли подкрепа?

Условие да се довериш отново #3: Компетентност

Как би се почувствал, ако самолет, в който се возиш, се наложи да кацне аварийно заради здравословен проблем на пилота и непознат пътник започне да уверява всички, че може да ви закара там, закъдето сте тръгнали?

Изглежда абсурдно, нали?

Всички пътници биха се запитали дали този човек има нужната компетенция.

В същото време, хора около нас наивно и добронамерено ни уверяват как могат да помогнат на целия свят без нужните опит и компетенция, дори с добри и искрени мотиви!

Въпроси, които ще ти помогнат:

  • Има ли човекът опит в областта си?
  • Комптентен ли е?
  • Има ли нужното образование?

Условие да се довериш отново #4: Характер

Характерът е не по-малко важна съставка от компетенцията.

“За да изгради доверие един лидер, са необходими две важни съставки – компетентност и доверие. Харизмата е само бонус.”

– Рик Уорън

Често характерът се свързва основно с честността и лоялността, но наличието им не предполага непременно доверие. Доверието е свързано със специфични черти на характера в контекста на съвместната ни работа.

Например, очакваме пилотът на самолета да бъде смел, очакваме от нашия психолог да бъде състрадателен, а от треньора ни по фитнес, да бъде предизвикващ и чувствителен по едно и също време.

Въпроси, които ще ти помогнат:

  • Честен ли е човекът?
  • Има ли характер в контекста на онова, което е необходимо?

Условие да се довериш отново #5: Благонадеждност

Доверието често идва в резултат на благонадеждността. Благонадежността се формира в резултат от преките наблюдения, които другите имат върху нас. Също, от трайната история на успех в дадена област.

Другите няма да ни се доверят, ако обясняваме причините, поради които не сме се справили. Доверието идва, когато се справяме добре, други хора засвидетелстват същото, а трети го потвърждават за продължително време.

Въпроси, които ще ти помогнат:

  • Какво казват колегите за човека?
  • Семейството му?
  • Обкръжението му?
  • Колко продължителна е историята му на успех?

Това не са единствените условия, за да можем да се доверим на някого отново, но са едни от най-важните.

Доверявате ли се на другите? Готови ли сте да дадете повторен шанс? Ще оценя мнението ви в секцията за коментари по-долу.

Opt In Image
Две книги за цената на една!
Не пропускай най-важната задача като родител!

Подобри своите отношения с децата у дома.

 

 

 

Tags: , ,