Днес искам да споделя вълнуващо интервю с изключителен човек.
Когато през 1980, Том Хъблар започва своята кариера като семеен бизнес-консултант, той се оказва един от малкото професионалисти, консултиращи собственици на семеен бизнес в Америка.
Оттогава-насам Том играе ключова роля в тази индустрия, като опитът му се простира от консултиране на фирми до директна работа със стотици семейства, притежаващи семейни бизнеси.
Тъй като ползвам неговата книга (препоръчана от Форбс), „Душата на семейния бизнес“ като настолно четиво за собствения ми бизнес, реших да взема интервю лично от Том, тъй като част от читателите ми са именно от този бранш.
Наложи ми се да се образовам в областта, тъй като почти всяка седмица се срещам с двойки, работещи заедно и от първа ръка познавам трудностите в семейния бизнес (свързани най-вече с установяването на граници между личен и професионален живот).
За щастие, Том откликна изключително топло и ми отдели немалко време, като и аз на свой ред правя същото за читателите на блога ми.
А сега заедно с твоя бизнес-партньор (и вероятно партньор в живота)… вземете чаша кафе, настанете се удобно и прочетете на глас това интервю, което няма да намерите никъде другаде.
Ще бъде интересно, обещавам!
Стоян: Том, ти си един от топ-професионалистите, говорещи за семеен бизнес в Америка и си с над 30-годишна практика. Кои са някои от най-често разпространените предизвикателства, които срещат малките семейни бизнеси днес?
Том: На първо място, не всички семейни бизнеси са малки. Те представляват по-голямата част от бизнесите по света, но някои от тях са изключително големи, като например Cargill, Mars Candy и много други.
Във всеки един случай от практиката ми, най-големият проблем според мен е липсата на способности да се създаде структура и формалност.
Моите клиенти често казват: „Том, ние нямаме нужда от подобна структура и семейни фирмени политики, защото просто се обичаме.“ Онова, което им отговарям, е че причината, поради която те се нуждаят от структура и механизми на работа е именно, поради това, че се обичат.
Стоян: В практиката ми често чувам от предприемачи, че липсата на ясни граници между семеен и бизнес-живот унищожава близостта им.
Том: Точно – или семейния живот е прекалено на фокус, или бизнесът: твърде много се покриват тези две динамики.
Втората сфера на трудности в повечето семейни бизенси е свързана с разпознаването на различията. Това, кото се случва е, че при наличие на различия при управлението на бизнеса, членовете на семейството имат тенденцията да не казват нищо по темата, защото е например семеен празник, а ако въпросът бъде повдигнат, ще се създаде напрежение. По този начин се натрупва изключително много негативна енергия.
Ако е например „Денят на благодарността“ в Щатите, семействата си казват, че не искат да си развалят празника. Следващият голям празник е Рождество и всеки иска да получи подаръци, така че темата отново не се повдига.
Когато се избягват дискусиите за различията, се създават именно проблемите, от които те самите се опитват да избягат – семейна дисхармония!
Стоян: Но как се намира решение на този проблем?
Том: За един семеен бизнес е критично важно да изготви стратегически планове, които включват:
1. План за собственост;
2. План за мениджмънт и лидерство (вземане на решения);
3. Бизнес-план и…
4. Семеен план, в който се уточнява по какъв начин участниците ще бъдат семейство, без да се намесва бизнесът им между тях по неподходящ начин.
Идеята е да се поддържа близостта между членовете на семейството, докато в същото време се развива бизнеса.
Стоян: Ти наричаш този принцип „Душата на семейния бизнес“, нали така?
Том: Точно така. Любовта е в сърцевината на семейния бизнес. Поддържането на емоционална близост е от първостепенна важност, но тази любов трябва да се балансира с ясни граници и принципи, в противен случай бизнесът може да фалира.
Стоян: Кои са някои от предимствата на семейния бизнес, сравнени с двама работещи партньори извън дома?
Том: Има много предимства да си въвлечен в семеен бизнес. Те включват да бъдеш свой собствен шеф, да имаш фирмена табелка на вратата си, да имаш усещане за значимост, взаимодействие с останалите членове на семейството, икономическа сигурност — особено, ако бизнесът печели добре.
Стоян: Чудя се какво е мястото на общата визия и ценности за семейството и бизнеса?
Том: Споделените обща визия и ценности са от критична важност за успеха на едно семейно предприятие. Една концепция, която споделям със собствениците на семейни бизнеси е идеята за B.O.S.S. Идеята е, че всички трябва да почитаме B.O.S.S-а (шефа). Акронимът се превежда по следния начин:
Ето какво можеш да очакваш:
✅ Онлайн-достъп до повече от 120 записани обучения и психологични инструменти, събирани в продължение на 10-години;
✅ Достъп до седмичните ни обучения на живо за значително подобрение на ситуации от твоя личен, семеен и професионален живо;
✅ Библиотека с реално тествани ресурси, тестове и инструменти от професионалния ни опит с бързи практични решения (нарастваща всеки месец);
✅ Личен достъп до създателите на програмата и седмичните ни събирания в Zoom-група, които ще ти помогнат да се придвижиш към определяне и реализация на твоята лична мисия, както и към подобрение на всяка пречка в твоя личен, семеен и професионален живот;
- ПЛЮС: Подкрепяща общност, където ще намериш съмишленици и отговор на всеки твой въпрос!
B – е за Business (бизнес). От какво се нуждае бизнесът, за да може да бъде успешен?
O – е за Other (другите). Какво искаш за другите, което и те искат? Идеята е да бъдем взаимно посветени на нашия успех.
S – е за Self (теб). Какво искаш за себе си и е важно за теб? Как можеш да го споделиш с другите?
Едно от предимствата на общата визия и ценности е да обедини семейството на работно ниво, така че всеки да сподели ясно потребностите си в контекста на общата визия. В крайна сметка не можеш да имаш отбор, ако всеки само иска неща за себе си.
Пряко свързан с това е фактът, че семействата с обща визия осъзнават, че не могат да имат никога на 100% онова, което искат.
По този начин всеки от семейството ще бъде предизвикан да прави неща за другите в името на общата цел, воден от любов. Тази щедрост ще предизвика другите да поемат отговорност към същото.
По този начин семейството се свързва и обединява.
S – е за Stakeholders (всички участващи). Става дума за всички участници в семейния бизнес като цяло – работниците, клиентите, доставчиците, бордът на директорите и общността. Целта е да се създаде печеля-печелиш споразумение, което почита „шефа“ (B.O.S.S.) и помага на семейния бизнес да бъде задвижван от визия, а не от лични интереси.
Стоян: Това е уникално! Но как могат семействата днес да обединят усилията си и да започнат семеен бизнес от нулата?
Том: Първата стъпка е да имате идея за бизнеса. Втората е да създадете бизнес-план. Третата – да дефинирате отговорностите на всеки в този процес.
Стоян: Благодаря за отделеното време, Том!
Важно! През последните години съм работил с десеки предприемачи и собственици на малък и среден семеен бизнес, консултирайки ги да установят граници между своя личен и професионален жиот. Ако срещате предизвикателства и конфликти, ще се радвам да помогна! Запишете семейна бизнес-консултация на 0899910692.
Ето какво можеш да очакваш:
✅ Онлайн-достъп до повече от 120 записани обучения и психологични инструменти, събирани в продължение на 10-години;
✅ Достъп до седмичните ни обучения на живо за значително подобрение на ситуации от твоя личен, семеен и професионален живо;
✅ Библиотека с реално тествани ресурси, тестове и инструменти от професионалния ни опит с бързи практични решения (нарастваща всеки месец);
✅ Личен достъп до създателите на програмата и седмичните ни събирания в Zoom-група, които ще ти помогнат да се придвижиш към определяне и реализация на твоята лична мисия, както и към подобрение на всяка пречка в твоя личен, семеен и професионален живот;
- ПЛЮС: Подкрепяща общност, където ще намериш съмишленици и отговор на всеки твой въпрос!